כתבות ומאמרים

מה זה נתרן? מלח מופחת נתרן
אפריל 19, 2019
מה זה נתרן? מאיפה מגיע הנתרן? מה זה מלח מופחת נתרן? כמה נתרן מומלץ לצרוך?

מה זה מלח מופחת נתרן? איפה יש נתרן? כמה נתרן מומלץ לצרוך? כיצד ניתן להפחית את כמות הנתרן?


 

מה זה מלח מופחת נתרן?

מלח הוא מינרל המורכב משני היסודות: נתרן וכלור. הנתרן מהווה כ-40% ממשקל המלח.

המלח משמש בעיקר לתיבול המזון, ולו תפקיד גם בתהליכי שימור המזון, הכשרת הבשר, כבישת ירקות ועוד. ניתן למצוא מלח כמעט בכל מוצר מזון שאנו צורכים.

חיוני לצרוך נתרן בכמות סבירה, אך אסור להגזים. מייחסים לצריכה עודפת של נתרן תרומה לעלייה בלחץ הדם, ולכן מומלץ להפחית בצריכתו.

לסובלים מלחץ דם גבוה ולמי שמעוניין להפחית את צריכת הנתרן, מומלץ לצרוך מלח מופחת נתרן במקום מלח רגיל. המלח מופחת נתרן מורכב מנתרן כלוריד ואשלגן כלוריד. כלומר, במלח המופחת נתרן חלק מהנתרן מוחלף באשלגן. לאשלגן חשיבות רבה לבריאות, והוא מהווה גורם ממתן להשפעה המיוחסת לנתרן על העלייה בלחץ הדם.

 

באיזה מאכלים יש הרבה נתרן?

חטיפים עשירים במלח – חטיפים אהובים מאוד בישראל ובמיוחד על ילדים ובני נוער. רוב החטיפים עשירים במלח, וצריכה מוגזמת של חטיפים עלולה לגרום לעלייה בסיכון ליתר לחץ דם.

כמות הנתרן בחטיפים פופולריים לפי כמות נתרן במיליגרם ל-100 גרם, מופיע על גבי האריזה: בייגלה – 780 מ״ג, ביסלי – 650, תפוצ׳יפס – 519, במבה – 390.

גם בגבינות מלוחות, חמוצים נקניקים, אבקות מרק ועוד, ניתן למצוא כמויות מלח גבוהות.

 

כמה נתרן מומלץ לצרוך ביום?

הכמות המומלצת לצריכת נתרן היא 1,500 מ"ג נתרן למבוגר ביממה. הצריכה המרבית היא 2,400 מ"ג למבוגר ביממה, כמות שהיא שוות ערך לכ-5-6 גרם מלח ליממה – כפית מלח ביום. ערך זה נקבע ע״י ארגון הבריאות העולמי. המלצות אלה תקפות לגבי אנשים בוגרים בריאים, אך לאנשים הסובלים מבעיות בריאותיות יש צורך בייעוץ מקצועי אישי ע״י רופא או דיאטנית קלינית.

מבדיקות שנערכו עלה כי אנו צורכים כמעט פי 2 מכמות הנתרן המומלצת ע"י רשויות הבריאות כ-9 גרם מלח ביום.

איך ניתן להפחית את צריכת הנתרן / מלח?

מומלץ לצמצם באופן הדרגתי את צריכת המלח והמזונות העשירים בנתרן ולהסתגל לטעמים חדשים במזון. מומלץ לתבל בעשבי תיבול, או תבלינים אחרים.

העדיפו מוצרי מזון בעלי תכולה נמוכה של נתרן, כמויות הנתרן נמצאות בטבלת הסימון התזונתי של המוצרים. מומלץ להמעיט בצריכת מוצרי מזון המכילים כמויות גבוהות של נתרן: נקניקים, מוצרי בשר ודגים מעובדים, זיתים וחמוצים, חטיפים, אבקות מרק, ורטבים מוכנים כמו רוטב סויה, מיונז, חרדל, ממרח פסטו וקטשופ.

רוב המלח שאנחנו צורכים מגיע ממזון מעובד, אבל כדאי גם להימנע משימוש יתר במלחיה.

העדיפו לבשל בעצמכם את המזון אותו אתם צורכים ובכך לשלוט על כמות המלח אותה תצרכו.

 

מלח מופחת נתרן

מלח מופחת נתרן של מלח הארץ – תערובת מלחים המכילה 50% פחות נתרן ממלח רגיל, מסייע לכל המשפחה בצמצום צריכת הנתרן, ניתן להשיג בחנויות וברשתות השיווק.

הערה: לסובלים ממחלות כרוניות ולאלו הנדרשים לצמצם את צריכת האשלגן יש לפנות להתייעצות עם הרופא לפני השימוש במוצר זה.

 


"מלח הארץ" היצרנית המובילה של מלח איכותי למזון בישראל מאז 1922, הנה חברה שורשית ומתחדשת, המצמיחה תעשיה מועילה לאדם, לקהילה ולסביבה.

"מלח הארץ" מובילה את מהלך מיתוג עולם המלח בישראל ומציעה מגוון רחב של מלח ים משובח בטעמים, במרקמים ולשימושים שונים.

"מלח הארץ" מנהלת בבריכות המלח באילת ובעתלית פרויקט ממושך המאפשר קיומה של סביבה מוגנת עבור עופות המים. בשיתוף ארגוני שמירת הטבע ומתנדבים מתקיימת באזור בריכות המלח פעילות הגנה על הצפרות והטבע כחלק משגרת העבודה. לטובת שימור והגנה על עופות המים הקימה החברה מצפורים ואיים מלאכותיים המהווים אזורי קינון בטוחים והיא אף תומכת במחקרים ובמעקב באמצעות טיבוע והצבת מצלמת תצפית באזורי קינון.