מה זה מלח אטלנטי?

מה זה מלח אטלנטי

מכירים לעומק – מה זה מלח אטלנטי?


מלח אטלנטי נוצר בתהליך טבעי במימיו הצלולים של הים האטלנטי בחופי צרפת, ספרד ופורטוגל. המלח מכיל הרכב מינרלים ייחודי של מי האוקיינוס האטלנטי, שמש, אדמה חרסית ואוויר החוף, מעניקים למלח אטלנטי את טעמו המיוחד, צבעו האופייני ומרקמו הלח.

מלח אטלנטי מתחלק לשני סוגי מלחים, מלח אטלנטי גס ומלח אטלנטי גבישי.

מלח גס אטלנטי או בשמו השני, גרוס סל "Gros Sel" בצרפתית. מורכב מגבישים גדולים בצבע אפור בהיר, צבעם נגרם בשל האינטראקציה עם אדמת חימר תזונתית של מיי האוקיינוס האטלנטי. המלח נקצר בצורה ידנית על ידי עובדי המלח באי דה-רה שבצרפת. בעל טעם עדין ומרקם פריך שהופך אותו למושלם לבישול.

המלח האטלנטי טבעי ואינו מכיל תוספים ומתאים במיוחד לבישול ולתיבול. מלח אטלנטי נחשב למלח בריא, הוא בעל מרקם פריך, אינו מעובד ואין בו טעמי לוואי שכן הוא מופק ישר מקרקעית הים. המלח האטלנטי נאסף בשיטות מסורתיות ללא כל תהליכי עיבוד וכך מותיר בתוכו את כל המינרלים של מי הים. לאחר האיסוף הוא עובר ייבוש בשמש לצורך אידוי יתרת המים ובשל כך הוא מכיל את מקסימום כמויות היוד והמגנזיום.

גרוס סל עדיין נקצר בשיטה ידנית בבריכות המלח לאורך החוף האטלנטי של צרפת. המלח האטלנטי שמכונה מלח גס, או "Gros sel" נוצר על ידי התגבשות המלח מתחת למים על אדמת החימר. בתקופת קציר המלח קוצרים את מלח גס ביד בעזרת בוכנת עץ. זה הוא סוג של קצירת מלח שהייתה במסורת במשך מאות שנים. בשל מצבו הטבעי, הוא אינו מצריך חומרים נוספים. מלח אטלנטי אפור גס אידיאלי כמלח שולחן, אך יכול לשמש גם לשימור דגים או בשר.

מה ההבדל בין פלור דה סל ל-גרוס סל?


פלור דה סל ״Fleur de sel״ בצרפתית, שפירושו "פרח המלח" נקרא כך בגלל צורתו הגבישית הייחודית שמדמה צורת פרח. המלח נוצר כחומר דק ועדין, דומה לקרום על פני מי הים, לאחר התאדות המים מבריכות המיועדות לכך. פלר דה סל נאסף עוד מימי קדם. המלח משמש כמלח גימור וקישוט במנות שונות, לתוספת טעם ומרקם ייחודי.

אחת השיטות לאיסוף המלח היא שאיבת מי ים לבורות מים, בריכות מים קטנים, ומשטחי מים רדודים, אשר מאפשרים למים להתאדות בצורה טבעית ומהירה, ולהשאיר אחריהם את המלח שהומס בהם. כשהמים מתאדים, רוב המלח נזרע על הקרקע (ובהמשך נאסף כמלח ים רגיל), אך גבישי מלח מסוימים צפים על פני המים ויוצרים קרום עדין של גבישי פרחים בצורות שונות.

המלח נחשב למעדן ומחייב קצירה ידנית ועדינה, ולכן התהליך נעשה בשיטות מסורתיות תוך שימוש בכלים מסורתיים. בצרפת משתמשים במגרפת עץ מיוחדת בשביל לגרוף את המלח בעדינות מהמים. בפורטוגל משתמשים במקום זה במסננת בצורת פרפר.

במלח פלור דה סל יש גם כמות לחות גבוהה בהרבה ממלח רגיל, מה שמאפשר לגבישים להידבק יחד בצורות פתית שלג. הלחות גורמת לכך שפלור דה-סל לא מתמוסס מיד על הלשון שלך, כך שהטעם מתמשך. כמו כן, מכיוון שהוא לא מזוקק, זה לא רק נתרן כלורי. מינרלים אחרים, כמו סידן ומגנזיום כלוריד, מעניקים לו טעם מורכב יותר.

מלח רגיל משמש לבישול אבל גם לעוד המון שימושים אחרים, פלר דה-סל משמש רק לאכילה. הוא אינו מחליף את המלח הרגיל בתהליך הבישול, במקום זאת, הוא מוסף ממש לפני ההגשה, כמו קישוט, "מלח גימור", כדי להגביר את הטעם, במנות כמו ביצים, דגים, בשר, ירקות, שוקולד וקרמל.

מה מקורו של המלח האטלנטי?


מסורת ייצור המלח בחוף האטלנטי הצרפתי קיימת כמעט 1,000 שנה. לפני המצאת חומרים משמרים אחרים, המלח היה מבוקש מכיוון שהוא שמר והוסיף טעם חיוני למזון. לגיונרים רומאים, למשל, שילמו ישירות במלח. כיום, המלח נמצא בכל מקום והוא מוכר כחומר מזין וחיוני. מיוצר במכרות ברחבי העולם ונקצר ממקורות טבעיים שונים, המלח הטוב ביותר עדיין נקצר תוך שימוש במסורות עתיקות.


מלח אטלנטי גס ניתן להשיג בחנויות וברשתות נבחרות ברחבי הארץ, חברת ״מלח הארץ״ מייבאת את המלח האטלנטי מצרפת. המלח משווק ב
צנצנת נוחה לשימוש ופתיחה חוזרת בגודל 800 גרם. או בשקית 1 קילו.

מלח ים אטלנטי טבעי בשקית 1 קילו של מלח הארץ מלח אטלנטי של מלח הארץ בצנצנת 800 גרם

מוצרים קשורים

חברת מלח הארץ מציעה מגוון רחב של מוצרי מלח ושמה דגש על איכות גבוהה, מוצרים בריאים וטעימים תוך שמירה על איכות הסביבה. חברת מלח הארץ מציעה מגוון רחב של מוצרי מלח ושמה דגש על איכות גבוהה, מוצרים בריאים וטעימים תוך שמירה על איכות הסביבה. מוצרי מלח ושמה דגש על איכות גבוהה, מוצרים בריאים וטעימים תוך שמירה על איכות הסביבה.

דילוג לתוכן