מה זה מלח יוד?

ערמת מלח במפעל של מלח הארץ

מה זה יוד? מה זה יוד במלח? מאיפה מגיע היוד? למה יוד הוא מרכיב חשוב לבריאות גוף האדם?

יוד נמצא באופן טבעי במוצרי מזון מסוימים בעיקר במוצרי ים: אצות ודגים, וגם במוצרי חלב וביצים. ניתן למצוא יוד גם במוצרים שהועשרו ביוד כמו מלח מועשר ביוד (משרד הבריאות ממליץ על העשרת המלח ביוד בכמות של 30 מיקרוגרם יוד ל 1 גרם מלח.), או כתוסף תזונה (הניתנים להשגה עם וללא מרשם במינונים שונים (75-220 מיקרוגרם יוד לטבליה). היוד חיוני לשמירה על בריאות הגוף בכל שלבי החיים לנשים וגברים, והוא חשוב במיוחד טרם, במהלך ההיריון, ובעת ההנקה, לצורך התפתחות תקינה של מח העובר והיילוד. וכן גם בשלבי החיים הראשונים של פעוטות וילדים.

מהי כמות הצריכה המומלצת ליום? לילדים בגילאי 1-8 מומלץ 90 מיקרוגרם ביום, לילדים בגילאי 9-16 מומלץ 120 מיקרוגרם ביום, למבוגרים מומלץ 150 מיקרוגרם ביום, לנשים בהיריון מומלץ 220 מיקרוגרם ביום, לנשים מניקות מומלץ 290 מיקרוגרם ביום. *על פי הקצובה התזונתית הישראלית.

מה יכול לקרות אם לא נצרוך מספיק יוד? מחסור ביוד עלול לגרום לתת-פעילות של בלוטת התריס באוכלוסייה. אצל נשים בהריון, אפילו מחסור קל במהלך ההריון עלול לגרום לנזק בלתי הפיך למוח ולמערכת העצבים המתפתחים אצל הפעוט, ולהפחית את היכולת השכלית של ילדים בשלבים מתקדמים יותר.

האם בארץ שלנו יש מחסור ביוד? סקר ארצי שבוצע לאחרונה גילה שכיחות גבוהה של מחסור ביוד אצל ילדים ונשים הרות. קיימת אפשרות כי מרבית הישראלים, מבוגרים וילדים כאחד, אינם צורכים מספיק יוד. בניגוד לרוב המוחלט של מדינות העולם, הבעיה של מחסור ביוד בארץ משמעותית יותר. בעיקר בגלל העובדה כי אין חקיקה מסודרת המחייבות העשרת מלח ביוד, כפי שקיים במדינות אחרות בעולם.

מי נמצא בסיכון מוגבר לחוסר ביוד? אנשים שלא צורכים מוצרי ים, אצות ודגים או מוצרי חלב או הניזונים מתזונה טבעונית. נשים בגיל הפוריות – מומלץ לצרוך את כמות היוד המומלצת למבוגרים, בשביל למלא את מאגרי היוד בבלוטת התריס ולסייע להן בתיפקוד בזמן ההיריון. נשים הרות – זקוקות לצריכת יוד מוגברת על מנת שיתאפשר להן לספק את הצרכים ההורמונליים של הגוף במהלך ההריון. נשים מניקות – לצרוך יוד ברמה נאותה עקב הצורך באספקת יוד ליילוד שבתקופת הינקות מוחו עדיין מתפתח על מנת לבדוק אם אתם נמצאים בקבוצת סיכון למחסור ביוד, יש לפנות לדיאטנית מוסמכת לקבלת ייעוץ.

איך נמנעים ממחסור ביוד? דרך טובה להימנע ממחסור ביוד היא החלפת המלח הרגיל במלח מועשר ביוד, מבלי להעלות את כמות המלח הנצרכת. יוד ניתן להשגה גם בתור תוספי תזונה, עם וללא מרשם במינונים שונים.

כמה יוד יש במים שאנו שותים? משרד הבריאות ביצע מחקר בנושא יוד במקורות מי שתייה במהלך שנת 2010, במהלך המחקר נדגמו מספר גדול של מקורות מים מייצגים לאורך המדינה. הנתונים מראים שונות רבה בין מקורות המים השונים. בחלוקה גסה ניתן לראות כי ישנה התאמה מסוימת בין ריכוז היוד לאזור הגאוגרפי של מקורות המים. מקורות המים עם ריכוז היוד הנמוכים ביותר נמצאו בצפון הארץ ואזור ההר המזרחי, וריכוזי יוד גבוהים יחסית נמצאו במערב ודרום הארץ.

כמה יוד יש במלח של מלח הארץ? כמה כפיות מלח יוד צריך בשביל להגיע לצריכה היומית המומלצת? בכפית אחת של מלח המכילה 5 גרם, ניתן לקבל 150 מיקרוגרם יוד. הדרך הטובה ביותר להימנע ממחסור ביוד היא החלפה של מלח רגיל במלח מועשר ביוד, מבלי להעלות את כמות המלח הנצרך.

איפה אפשר להשיג מלח עם יוד? ניתן להשיג מלח מועשר ביוד בכל נקודות המכירה באריזות מלחייה במשקל 250 גרם, ואריזת צנצנת במשקל של 1 ק"ג. מלחיית מלח ים מועשר ביוד.

*אין באמור תחליף לייעוץ רפואי ותזונתי. יש להתייעץ עם רופא בהתאם למצב הבריאותי.


"מלח הארץ" היצרנית המובילה של מלח איכותי למזון בישראל מאז 1922, הנה חברה שורשית ומתחדשת, המצמיחה תעשיה מועילה לאדם, לקהילה ולסביבה. "מלח הארץ" מובילה את מהלך מיתוג עולם המלח בישראל ומציעה מגוון רחב של מלח ים משובח בטעמים, במרקמים ולשימושים שונים. "מלח הארץ" מנהלת בבריכות המלח באילת ובעתלית פרויקט ממושך המאפשר קיומה של סביבה מוגנת עבור עופות המים. בשיתוף ארגוני שמירת הטבע ומתנדבים מתקיימת באזור בריכות המלח פעילות הגנה על הצפרות והטבע כחלק משגרת העבודה. לטובת שימור והגנה על עופות המים הקימה החברה מצפורים ואיים מלאכותיים המהווים אזורי קינון בטוחים והיא אף תומכת במחקרים ובמעקב באמצעות טיבוע והצבת מצלמת תצפית באזורי קינון.

דילוג לתוכן