מלח בשפה העברית

מלח הארץ בשפה העברית

שימושים שונים למילה מלח בשפה העברית

המלח נמצא בכל מטבח וכמעט בכל מנה. הוא חיוני לתפקוד גוף האדם, ויש לו שימושים רבים גם בעולמות אחרים, אבל המלח הוא גם סמל, והוא מופיע בפתגמים רבים. הפעם נצא מהמטבח ונעבור אל ארון הספרים, ונגלה את המקומות בהם מופיע המלח בשפה העברית.

"מֶלַח הָאָרֶץ"

קשה להאמין, אבל המלח בתקופה העתיקה ובימי הביניים היה יקר ערך ואפילו בארץ ישראל היה מחירו גבוה באופן יחסי לארצות אחרות. מכאן נגזר הביטוי "מלח הארץ", ביטוי שנתן ישו לתלמידיו, בו התכוון לומר שהם הטובים והראויים ביותר. השימוש בביטוי רווח בשפה העברית רק במהלך המאה העשרים, להצגת אדם או קבוצת אנשים כמובחרים ואיכותיים במיוחד. איכות זו מבוססת על היותם בני מעמד חברתי שורשי, שהלכו בתלם ישראלי התואם פרקים שונים מהנרטיב הלאומי. מלח הארץ הוא המותג של חברת המלח לישראל החל משנת 2008, ומייצג את ערכי השורשיות והישראליות שלנו.

"בְּרִית מֶלַח" 

ברית מלח משמעותה ברית עולם, כלומר ברית העשויה להתקיים לאורך ימים. למלח חיי נצח, וקיימים מלחים כגון מלח הימאליה שגילם מוערך לאלפי שנים ויותר. 

"זָרָה מֶלַח עַל פְּצָעָיו"

מה קורה כאשר זורים מלח על פצע פתוח?  הפצע כואב יותר! אם כך, משמעות הביטוי היא להגדיל את הכאב ואת הצער, להוסיף מכאוב על מכאוב.

"עָמַד כְּמוֹ נְצִיב מֶלַח"

הסתכל לאחור וקפא במקומו, הפך לאבן, התאבן. כך מתוארת אשת לוט שהסתכלה לאחור לסדום הנהפכת, ומתה: "וַתַּבֵּט אִשְׁתּוֹ מֵאַחֲרָיו וַתְּהִי נְצִיב מֶלַח" (בראשית י"ט).

"מֶלַח מַיִם"

בעבר התייחסו אל המלח כאל מחצב  יקר וכמתנת טבע. בשל חשיבותו הרבה הוא קיבל תפקיד פולחני בתרבויות שונות ויוחסו לו תכונות ומיתוסים שונים. בגרמניה למשל, נהגו לפזר מלח סביב מיטות של תינוקות וילדים נגד רוחות ומזיקים, מנהג שעדין קיים במקומות מסוימים. בלאוס ובסיאם העתיקות האמינו שמלח מסיר כישופים ומגרש אותם. גם במרוקו האמינו שמלח הוא בעל תכונות לגירוש עין הרע ונהגו גם לזרות מעט מים ומלח על הרחיים לפני הטחינה כסגולה והגנה מפני הרוע. בחלק מקהילות עדות המזרח נהגו גם לזרות מלח ומים נגד עין הרע, או אפילו רק לומר "מלח מים" "מלח מים" לגירוש עין רעה. ביטוי זה נשמע לא מעט גם בימנו.


חברת "מלח הארץ" היצרנית המובילה של מלח איכותי למזון בישראל מאז 1922 בעתלית ובאילת. החברה הינה חברה שורשית ומתחדשת, המצמיחה תעשיה מועילה לאדם, לקהילה ולסביבה.

מוצרים קשורים

חברת מלח הארץ מציעה מגוון רחב של מוצרי מלח ושמה דגש על איכות גבוהה, מוצרים בריאים וטעימים תוך שמירה על איכות הסביבה. חברת מלח הארץ מציעה מגוון רחב של מוצרי מלח ושמה דגש על איכות גבוהה, מוצרים בריאים וטעימים תוך שמירה על איכות הסביבה. מוצרי מלח ושמה דגש על איכות גבוהה, מוצרים בריאים וטעימים תוך שמירה על איכות הסביבה.

דילוג לתוכן