סיור במפעל המלח באילת

מפעל מלח הארץ אילת

המוציא מלח מן הארץ – המלח שבמטבח שלכם עובר דרך ארוכה עד שהוא מגיע למלחייה על השולחן

הוא לבן, מלוח ומגיע אלינו מאילת – זהו מלח השולחן שלכם. איך מפיקים מלח מתוך מים וכיצד כוח הכבידה עוזר בתהליך ההפקה? שרה בר אשר סיירה במפעל ׳מלח הארץ׳ וחזרה עם כל התשובות – מתוך כתבה במגזין אותיות, גיליון 25.

אינו מתקלקל לעולם

מלח מצוי באופן טבעי באוקיינוסים, בימים, בנהרות ובאגמים, אבל גם במרבצים תת קרקעיים. לכן אפשר להפיק מלח משני מקורות – גם מהים וגם ממכרות מלח. במי הים יש מינרלים לרוב, אבל הכלור והנתרן הם שני המינרלים העיקריים במלח. שעל אריזת המזון כתובה כמות הנתרן שבמזון, הכוונה היא לכמות המלח שבו (וכאן כדאי לציין כי רוב המלח שאנחנו צורכים מגיע ממזון תעשייתי, ולא מהמלח שאנחנו זורים מהמלחייה).

במפרץ יש יותר מלח

המליחות שבאוקיינוסים ובימים עומדת על שלושה אחוזים וחצי, אבל אחוז המליחות שבמפרץ אילת גבוה יותר, ומגיע לקצת מעל ארבעה אחוזים. מדוע במפרץ יש יותר מלח? יש כמה סיבות, וזה קורה בין היתר בגלל שישנה תחלופה איטית יחסית של מי המפרץ עם מי הים, וגם מזג האוויר החם מאדה יותר את המים.

הר של מלח

מבריכות האידוי שואבים את המים לשמונה ׳בריכות גיבוש׳ שנמצאות סמוך למפעל באילת. כשהמים מגיעים לבריכות הגיבוש, ריכוז המלח שבהם עמוד כבר על 25 אחוזים ואפילו על כמעט 30%. לאחר שהמלח מתגבש בבריכות הגיבוש פותחים את ה׳פקק׳ (בשפה המקצועית קוראים לזה נקז), כמו שעושים באמבטיה, ואז המים יוצאים וזורמים בחזרה לים. כך נשאר מלח שמכיל רק נתרן כלוריד. בשלב הבא מגיע טרקטור, אוסף את המלח ומוסיף אותו להר המלח שנוצר במפעל.

לגעת באוכל

״זה נראה כמו הר שלג, אני חייבת לגעת״ אמרתי ודחפתי את היד לתוך הר המלח, עליזה ממלח הארץ אמרה שעכשיו מראה את שני מתקני השטיפה שבהם שוטפים את המלח במי ים, כי למרות הצבע הלבן, עדיין יש במלח מעט אבק, חול מגנזיום וגבס. הסיבה שאין הרבה מה לשטוף אלא רק מעט היא העובדה שעל קרקעית בריכות גיבוש המלח יש יריעות פלסטיק ומעליהן יש רצפת מלח שהצטברה שם במשך הרבה מאוד שנים כך שהטרקטור אינו אוסף מלח שנוגע באדמה.

את הכתבה המלאה של שרה בר אשר ועוד מתכון להכנת יצירות נוי ממלח צבעוני תוכלו למצוא במגזין אותיות – אותיות הוא שבועון לילדים באוירה יהודית-ישראלית. העיתון מכנס את מיטב הכותבים והמאיירים ושם לו למטרה להעניק לקוראיו חויית קריאה וכיף. אותיות נוסד לפני יותר מ-25 שנה. העיתון מכיל כתבות, סיפורים, קומיקסים, חידות ובדיחות, לצד מדורים בנושאי ארץ ישראל, יהדות ומסורת, אקטואליה, טבע, אנגלית, ספורט, היסטוריה, תרבות, תזונה בריאה, יצירה ועוד.

מלח מלחי המלחים - מגזין אותיותהמוציע מלח מן הארץ - מגזין אותיותאיך מופק מלח מהים - מגזין אותיותמלח הארץ באילת - כתבה - מגזין אותיות

 

 

 

דילוג לתוכן